vrijdag 7 december 2018

Alle dagen bijzondere thee, witte poezen en kerststal maken

Ongemerkt kom je in een bepaald ritme met de thee adventskalender. Elke dag een andere smaakje, elke dag een andere foto. 

Op dag 4 maakte ik een foto met de Amaryllis. Deze is heel bijzonder deze keer. Uit één bol had ik nl. al eerder twee stengels met ieder vier bloemen eraan. Toen ze uitgebloeid waren kwam er een nieuwe stengel aan. Het kunnen ook alleen bladeren zijn maar nee, weer eentje met allemaal knoppen. Deze keer vijf bloemen. Ik geloof niet dat er nu nog iets uitkomt, maar je weet het maar nooit. 
Op dag 5, natuurlijk zou ik maar zeggen, Sinterklaasthee. Dit moet wel te zien zijn op de foto, vandaar de chocoladeletter en het Sinterklaasje. 
Wij vieren niet echt meer het feest, maar alle familieleden krijgen altijd wel iets lekkers van mij. Eerst was dat een chocoladeletter, later een letter van banket of van kaas, een keer een G-sleutel van chocolade en nu had ik iets anders bedacht. De bakker had al eens de G-sleutel van chocolade gemaakt. Welnu, dan moet een poezenkop toch een peulenschil zijn. 
Contact gezocht met de bakker, tekeningen gemaakt en maar afwachten wat en hoe het resultaat wordt. Welnu, dat zag er prachtig uit. Met een mooi gedicht erbij hebben alle kinderen zo'n poezenletter ontvangen. Ze waren verrast en stelden de geste van de Sint erg op prijs. Zo had ik dus een tijdje heel wat witte poezen in huis! Mauw! 😻
Al twee keer eerder ben ik bij Geralda http://www.ateliersaartje.nl/in Lettelbert geweest om iets van vilt te maken. In haar leuke nieuwsbrief heeft ze altijd wel iets interessants. Ik zag een workshop "Kerststal vilten" en dacht dat het leuk was om zoiets te gaan maken. Afgelopen donderdag 6 december was het zover. We werden op tijd verwacht en na een korte instructie kon het vilten beginnen. 
Nadat de kleuren wol gekozen zijn, ben ik begonnen met het verwerken van de wol. Deze wordt gevilt rondom een mal. Een heel procédé, want alles moet aan beide kanten vier keer.

Dit is na veel wrijven en rollen het eerste resultaat. Nu gaan we de top maken. 
Voor de top rollen we plukken wol behalve het uiteinde, want dit moet op de vorm gevilt worden. 
Nadat de top erop gevilt is en het geheel gerold, kon de opening erin geknipt worden. Dit vond ik best nog wel heel spannend. Maar je knipt natuurlijk tegen de mal aan, dus geen man overboord. Ik kon natuurlijk niet steeds foto's maken, maar de stal is gereed. 
Nu moeten de figuren er nog in. Omdat ik de opening eruit geknipt had, was er een stuk vilt wat hergebruikt kon worden. Een prachtig stukje voor de kribbe. Hierna maakte ik Maria en Jozef. 
Nadat ook de verlichting erin gemaakt is, is dit het resultaat. Heel warm en sfeervol. Erg leuk om te doen.
Is het niet heel erg mooi geworden? Ik ben er blij mee. 
En nu weer rap verder met het kerstproject. Dat vordert al heel mooi. In mijn vorige bericht schreef ik iets over automatische piloot. Nou, dat is dus totaal onwaar. Ik moet enorm mijn aandacht erbij houden, want een missteekje is zo gemaakt, helemaal met het overloopgaren. Maar ook dit wordt heel mooi en het grootste gedeete is klaar. Ik laat het natuurlijk nog niet zien, dat doe ik wel als het af is. Misschien nog een detailfoto, maar dat wachten we maar af. 

1 opmerking:

  1. Wat een geweldige workshop Gonda. Pracht resultaat. Iets om eens met de frobelfreules te gaan doen??
    Fijn weekend gewenst

    BeantwoordenVerwijderen