vrijdag 21 december 2018

Kerstige versiering, kerstproject, kerstvogeltje

Ja, het is allemaal kerst wat de klok slaat. Vorige week waren we in Utrecht. We woonden een concert bij in de Geertekerk. De Utrechtse Cantorij zong bijzondere Estse en Finse muziek. Niet vaak gehoord, maar mooi, vooral ook omdat onze DD solo ging zingen. In de kerk een mooie kerstige versiering, met een vilten kerstbal. We hadden een heerlijke gezellige dag in Utrecht. 
 
Mijn kerstproject van dit jaar is AF!!! Ik had vorige week de figuren al ingevuld en zat nog even met de achtergrond. Opeens bedacht dat het mooi zou zijn om dit met dezelfde kleur te doen als de contouren van Maria en het kind. Dat brengt rust in het geheel. Ik ben helemaal tevreden! Heel mooi is het geworden, vooral ook door het glinstertje dat in het borduurstramien zit. Ik heb het goed gefotografeerd en laten afdrukken. Deze afdrukken heb ik op een donkerrode kaart geplakt en klaar zijn de kaarten. Mijn project heb ik zelf mooi ingelijst staan op de vensterbank. Kan ik nog mooi even van genieten deze dagen. 
In de krant zag ik een paar weken geleden een bericht staan over een te vilten vogeltje. Nu eens niet 'nat' vilten, maar naaldvilten. Dit leek mij, na de mooie kerststal die ik laatst maakte, een nieuwe uitdaging. Het was wel net in de week voor Kerst, maar ach, toch ook heel leuk om te doen. Ik meldde mij aan en afgelopen woensdag was het zover. Ik had gekozen voor de koolmees, omdat deze het meest voorkomt in onze tuin. Aan de hand van de foto's zal ik het proces laten zien, met, uiteraard, het eindresultaat. 
Naaldvilten doe je met een speciale naald. Hier heb ik de 'body' van het vogeltje klaar. Je prikt als het ware een dot wol in een speciale vorm. 

Het gele van de koolmees wordt op de body bevestigd. Veel prikken met de naald. 

Het snaveltje wordt bevestigd, evenals de zwarte kraag om het nekje. 

De koolmees heeft een zwart kapje, hier goed zichtbaar. 

Het blauwe staartje is best wel lang. Vanuit het nekje wordt dit vastgeprikt. Hierna komt de tekening met gele, witte, grijze en zwarte wol. 

Nadat de oogjes en de pootjes zijn geplaatst, is het vogeltje klaar. Er wordt gewerkt op een spons, vandaar dat hij op de spons gefotografeerd wordt. 

Ik heb hem omhoog laten kijken. Hier staat hij thuis voor het raam te kijken. 

En nog even van de andere kant. Ik vind het een grappig vogeltje. Leuk om te doen en weer wat wijzer op gebied van het vilten. 
De laatste werkdag is geweest. Ik heb heerlijk twee weken vakantie. Nog even wat kerstconcerten, een bloemschikking maken en dan hebben we de kerstdagen en de vakantie. Even vrij van alles. Fijn! Een witte kerst zit er volgens de weermannen niet in, maar de eerste sneeuw hadden we vorige week zondag al. We werden wakker in een witte wereld. 4x w, wakker worden witte wereld. Een prachtig gezicht. Het was slechts van korte duur, maar toch. Een sfeervolle foto is al heel snel gemaakt. 

1 opmerking: