donderdag 14 maart 2019

Krantenbericht over vogeltjes en wat dat voor gevolgen heeft.

In De Krant stond onlangs een aardig artikel over dat mensen een vogel van textiel kunnen maken voor de langste vogeltjeslijn. De vogeltjes worden 3x gebruikt. Eerst voor een open middag bij De Hullen in Roden, daarna voor het Textielfestival in juni bij de Weerribben en na die tijd voor goede doelen. 
Dit artikel triggerde mij. Een leuk projectje zo tussendoor. 
Helemaal omdat ik een aantal bladen heb van Quiltnieuws. Hierin stond een patroon van een prachtig roodborstje. Erbij een beschrijving en hoe je het moet maken. Dit vond ik al erg leuk, maar ook erg klein. 
Niet getreurd, ik kan het patroon vergroten. In het krantenartikel wordt gemeld dat de vogels maximaal 25 x 15 cm groot mogen zijn. Dus dat vergroten heb ik gedaan en nu is het werkbaar voor mij. 
In mijn stoffencollectie zocht ik een drietal aardige stofjes en het fabriceren kon beginnen. Ik snapte de beschrijving niet volledig, maar de tekening was duidelijk en als je vanuit het hart werkt met oplopend schema moest het lukken. Bij de nummering vond ik het handig om ook de kleuren van de lapjes te vermelden, met "g" van grijs, "b" van bruin en "o" van oranje. 
De woensdag is de break van de week, ik heb de hele dag vrij, en dat is dan mijn freubeldag. Het weer, zeer herfst- en regenachtig, was uitermate geschikt om de freubelen.
Gaandeweg werd het steeds leuker, omdat het natuurlijk ook groeit. Aan het eind van de middag was dit het voorlopige resultaat. 
Nu nog een achtergrondstofje en gaan bedenken hoe ik het verder afmaak. Een mooi tussendoor project. 
Helemaal leuk is het dat één van de dames van de handwerkclub ook het krantenbericht gelezen had en een vogeltje gemaakt heeft voor dit zelfde doel. 

2 opmerkingen:

  1. Ha Gonda, Wat een schatje dat roodborstje! Ik heb inmiddels een eendje gehaakt voor deze actie. Misschien ga ik er ook nog iets voor maken als ik er tijd voor heb. Ik zie dat je alle strookjes aan elkaar gezet hebt, als je wilt kan ik je laten zien hoe je zo'n patroon op een ondergrond kan naaien, dat gaat makkelijker dan met al die losse strookjes. Laat maar even horen, dan spreken we iets af. groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Conny, nu lees ik je bericht. Het lijkt me leuk om te leren hoe ik zoiets anders kan fabriceren! In principe ben ik op maandag- en woensdagmiddag vrij. Evenals maandag- en woensdagavond. Ik weet niet wanneer jij kunt.

      Verwijderen