dinsdag 20 maart 2012

Echt voorjaar!

Het is echt voorjaar! Alles in de tuin loopt uit, het weer is mooi voor de tijd van het jaar en de vogels bouwen nesten. Ook hier weer achter huis. Dat de vogels daarmee bezig zijn, kunnen we merken. Telkens vliegt er een pimpelmees tegen ons raam. Onze zoon dacht slim te zijn en knipte en plakte papieren vogels op het raam. Hij bleef er tegenaan vliegen. Omdat dit steeds weer gebeurde, heb ik op het internet gezocht en gevonden naar het waarom. Dit is de verklaring: 
In deze periode kun je koolmeesjes, pimpelmeesjes of ander vogels zien die steeds weer tegen een raam of spiegel vliegen of er driftig op tikken. Dit gedrag zie je vaker in het voorjaar. Vooral de mannetjes verdedigen nu hun territorium. Wanneer ze in de buurt van ramen of spiegels komen, zien ze hun eigen spiegelbeeld. De vogel kan zichzelf niet herkennen en ziet in het spiegelbeeld een concurrent. En dat kan natuurlijk niet worden getolereerd in het broedseizoen! Vaak blijft het bij dreigen, maar soms ontstaan heuse spiegelgevechten. Vogels kunnen dit ‘ruitentikken’ het hele broedseizoen volhouden. 
Zo, nu weten we dit ook weer!
Ondertussen ben ik begonnen met opruimen. In de kelderkast heb ik veel handwerkspullen staan. Leuk, maar er staat gewoon teveel. Dus opruimen geblazen. De afgelopen tijd had ik van diverse mensen borduurgaren gekregen in zakjes, kistjes ed. Dit heb ik uitgezocht en het resultaat is dat als ik kleine projecten heb, ik voorlopig niet meer naar de winkel hoef om borduurgaren te kopen. Zie op de foto's het resultaat van mijn sortering. 


Ondertussen heb ik april afgeborduurd. Binnenkort volgt het resultaat. Nu nog twee maanden te gaan. Maar eerst ga ik met de eieren bezig. Het materiaal heb ik al in huis, binnenkort ga ik er mee bezig. Eerst nog even tijd vinden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten