zondag 4 augustus 2013

Een mooi uitstapje en een leuke fietstocht

Alle dagen is het prachtig weer! We genieten er enorm van en maken vele uitstapjes. Gisteren zijn we in Hoorn geweest. Ik was daar nog niet en het leek me erg leuk om daar heen te gaan. Zo gezegd zo gedaan. We vertrokken om half tien richting Hoorn en zo rond de klok van elven waren we in Schellinkhout. We hebben daar de fietsen uitgeladen en het laatste stuk hebben we gefietst. 
Per fiets hebben we Hoorn verkend. Een prachtige stad met veel zeehistorie. Veel wind en water. Op de kademuur zagen we o.a. de scheepsjongens van de Bontekoe. Dit was wel herkenbaar, omdat we laatst de verfilming nog hebben gezien op de tv. Een leuke beeldengroep. 


Op de plankier was een leuke tekst, uit het journael of gedenckwaerdighe beschrijvinghe van de Oost-Indische reijse, die wel tot mijn verbeelding sprak. Omdat de tekst slecht te lezen is heb ik het getypt:
Willem Ysbrantsz Bontekoe
van Hoorn * 1587-1657* VOC

"Toen zeiden ze: “Wat moeten we dan doen?”
Maar ik zei: “Trek uw hemden uit en maak daar zeilen van”
Zij zeiden: “Maar we hebben geen zeilgaren”
Ik zei: “Neem de willen van de boot.
Pluis die uit en draai daar zeilgaren van,
van de rest vlechten jullie touw voor schoten en vallen”
Daarop trok ieder zijn hemd uit en werden tot zeilen aan elkaar geflanst"

Nu wist  ik  niet wat de “willen van de boot” zijn, maar we denken aan de gevlochten  stootranden aan de boot.
Om weer bij de auto te komen, fietsten we over de dijk weer terug. Het waaide fiks, maar we hadden de wind in de rug. We kwamen nog langs een baai waar ontzettend veel kite surfers waren. Leuk en spannend om te zien.  

We besloten nog om via Medemblik te rijden. Daar hebben we gekeken bij kasteel Radboud. Op het voorterrein werd Middeleeuws gekookt. Hangende kookpotten boven open vuur. Via de afsluitdijk zijn we weer terug gereden. Het koken sprak mijn DH zo tot de verbeelding dat dit thuis direct werd toegepast op de houtkachel in de tuin. De kinderen hebben de ingrediënten gekocht en mijn DH ging appelbeignets bakken. Ze waren erg lekker.
Vandaag gingen we een fietstocht maken in en rond Diever. Toen we na 12 km in Diever aankwamen was daar een brocante- en warenmarkt. Ik kocht er nog vijf kwartetten die ik niet had. Dus dat was ook nog weer mooi meegenomen.
Na een lekkere versnapering op een terras vervolgden we onze fietstocht door het schitterende natuurgebied daar. Bij de auto aangekomen bleek dat we zo rond de 22 km gefietst hadden. Leuk en gezellig, goed voor de conditie en we krijgen er ook nog een mooi kleurtje van. 

1 opmerking:

  1. Leuk om te lezen wat jullie zoal in jullie vakantie doen! Leuk hé dat fietsen

    BeantwoordenVerwijderen