dinsdag 22 oktober 2013

14 aanwinsten en het Scheepstrakabinet

Afgelopen zaterdag ben ik met mijn schoonmoeder naar het Lichtpunt in Kollumerzwaag geweest. Dit is een gigantische kringloopwinkel met ideĆ«le doelstelling. We togen met goed weer op pad met de auto en waren rond half twaalf ter plekke. Een enorme loods met ontzettend veel goederen in de breedste zin van het woord. Alles is heel goed gerangschikt op categorie en er was dus van alles te zien en te koop. Nu kwam ik daar niet voor het laatste, maar toen ik bij de speelgoedafdeling kwam zocht ik natuurlijk naar de kwartetten. Ik zag ze niet, maar op mijn vraag of er kwartetten waren, kwam er een grote bak tevoorschijn, helemaal gevuld met de kaartspellen. Nu heb ik er al heel veel, maar de oogst overtrof mijn verwachtingen; 14 stuks! 
Het zijn stuk voor stuk mooi kwartetten en allemaal onbekenden. Binnenkort ga ik ze allemaal rubriceren, scannen en publiceren. Maar voordat dat laatste zover is zijn we een hele tijd verder. 
Mijn schoonmoeder kocht allerlei andere zaken en na een paar uur te hebben rondgestruund vertrokken we weer. We gingen nog even kijken bij "Het blauwe schaap" in Visvliet bij mijn jongste zus en een kopje thee drinken en aan het eind van de middag keerden we voldaan huiswaarts. 
Afgelopen zondag was het mooi weer. Om toch wat in beweging te blijven had ik mijzelf ten doel gesteld om een stukje te gaan fietsen. Ik bedacht me wat ik kon gaan doen en besloot om richting Roden te gaan fietsen. Hier is sinds 2012 het Scheepstrakabinet gevestigd in de oude Scheepstraschool, aan jawel, de schoolstraat in Roden. 
In de school is in een oud klaslokaal het kabinet gevestigd. Helemaal ingericht in de oude stijl. Na een powerpointpresentatie over de ontstaansgeschiedenis van het kabinet, het leven en het werk van Scheepstra, heb ik rondgekeken in het lokaal. Naast de series schoolboekjes geschreven door Scheepstra en Ligthart [met prachtige illustraties van Cornelis Jetses], waren er nog andere leuke objecten te zien, o.a. de houten schooltassen, prachtige schoolplaten en het Hoogevener leesplankje. Leuk en interessant om te zien. 
Gisteren en vandaag werk ik bij de bso en dan vanaf morgen is het weer herfstvakantie. Mijn DH komt vanavond terug uit Engeland en dan zien we verder wel weer wat de week ons brengt. 

2 opmerkingen:

  1. Heel leuk om te lezen.
    En wat heb je veel nieuwe kwartetten kunnen vinden zeg!
    Trouwens heb je mijn berichtje op FB al gelezen over de nieuwe theezakjes die je me gaf? Heel erg bedankt.
    Groetjes Rensina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, mooi zoveel nieuwe kwartetten! uniek in een vondst lijkt me.
    Groetjes, Mark en Magriet

    BeantwoordenVerwijderen