dinsdag 24 maart 2015

Eerste speenkruid en juffrouw ooievaar

Sinds een half jaar werk ik in Roden en probeer zoveel mogelijk heen en weer te fietsen. Nu is 6 km een hele mooie afstand, maar je wordt er wel erg nat van als het regent. Gelukkig is het meestal droog en fiets ik over het fietspad door het stukje bos tussen Leek en Roden. Heerlijk om te fietsen en zo langzamerhand bekend. 
Als je zo door de natuur fietst kom je van alles tegen. Hiermee bedoel ik dan de flora en de fauna. Op een weiland lopen een drietal Schotse hooglanders, een aantal paarden zijn gesport en in het bos zie ik regelmatig één of meerdere hertjes. Leuk om te zien. In der verte kwinkeleren de vogels en het retetetetet van de specht klinkt in de verte. 

Als ik dan bijna weer in de bewoonde wereld kom rijd ik langs een sloot. Hierin zag ik deze week weer het befaamde gele speenkruid. 
Een vroege lentebloeier die je meestal ziet in maart en april. Met hun felgele blaadjes kleuren ze de slootkant. Mooi om te zien. 

In Roden aangekomen spot ik regelmatig een ooievaar. Enorme dieren die je niet meer vaak zag, maar nu wel weer gelukkig. Het blijft een bijzondere vogel. Menig wandelaar en fietser ziet deze vogel en neemt een foto. Zo ik ook. 
En zo blijft het iedere keer weer spannend of ik nog iets bijzonders zie onderweg. Op de terugreis zie ik momenteel nog een ondergaande zon, maar dat wordt binnenkort natuurlijk weer anders als de klok weer een uurtje vooruit gaat. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten