woensdag 5 augustus 2015

Ik hou van Noord Holland

Sinds anderhalve week verblijven we in Noord Holland. Hier hebben we een vakantiehuisje gehuurd waar we vakantie vieren. Tijdens deze vakantie hebben we natuurlijk veel uitjes en ik heb een vakantieborduurproject. Onze fietsen hebben we bij ons, natuurlijk veel boeken om te lezen en een paar spellen.Manlief heeft de accordeon voor de jaarlijkse Franse musettes en we lezen de krant. Kortom alles voorhanden voor een actieve en gezellige vakantie.
Tijdens onze uitjes heb ik mij het volgende voorgenomen. Ik neem een paar foto's en dan gezien door een raam of een venster. Zo krijg je een grappige foto  vanuit een bijzonder gezichtspunt.
Mijn borduurproject is met een draadje over een draadje en heet "Red Quaker Cross Stitch Sampler". Een lapje bestaande uit diverse items. Na elke foto laat ik de vorderingen zien door weer een afgerond item. Prachtig om te doen vanzelf.
We zijn nu op de helft van de vakantie en het fotoalbum is al redelijk gevuld met bijzondere foto's en de kilometerteller loopt al snel op.
De eerste raamfoto is gemaakt in Alkmaar. Toen had ik nog niet het idee opgevat om zo de foto's te gaan maken, maar ik vond hem al wel passen in het thema. Dit is de entree van een winkel en natuurlijk mooi vanwege de krullen en ornamenten.
Hier rijden we langs een huis met een aparte raambedekking. Misschien ga ik het nog wel maken voor ons eigen raam.
De eerste steekjes zijn gezet en dit is het resultaat.
In de prachtige stad Hoorn bezochten we het Westfriese museum. Vanaf de kamer op de eerste etage krijg je een prachtig beeld van het plein met daaraan de kerk, het standbeeld en enige huizen. Het thema in het museum was: de Gouden eeuw. Mooi thema met veel scheepvaartverhalen van de VOC.
Deel twee van het borduurproject. Als alles klaar is, maak ik een volledige foto van het eindresultaat.

Bovenstaande foto's maakte ik bij de Zaanse Schans. De eerste dagen was onze dochter bij ons en zij was nog nooit bij de Zaanse Schans geweest. Omdat het niet geweldig weer was, leek het ons leuk om haar dat te laten zien. Tussen de buien door was het droog en dat was mooi want bij zo'n openluchtgebeuren is dat altijd fijn. Hoewel het toeristisch is vond ik het toch erg leuk om weer eens te zien.
De eerste foto is gemaakt vanuit de tinkoepel, de tweede vanuit een molen en de derde vanuit het chocoladehuisje. Vooral ook de gaatjeszeef spreekt tot mijn verbeelding.
Wat zou het zijn, een mier, een vlieg? In ieder geval weer een item af. Zo mooi om te doen.

Wat ook op ons lijstje stond was een bezoek aan de Broekster veiling bij Broek op Langedijke. Rond 1900 is dit varend gebeuren in leven geroepen. We bezochten eerst het museum, heel kindvriendelijk en met een duidelijk verhaal, daarna maakten we een rondtocht op een boot tussen de eilanden waar vroeger de tuinders verbouwden en ten slotte kwamen we terecht in het veilinggebouw waar een veiling nagespeeld werd. Grappig om te zien hoe de boot tussen de bieders doorvaart. We kregen een goed beeld van hoe een en ander in zijn werk ging.
Weer een snoezig randje op het lapje. Hier heb ik veel werk van gehad, want op een gegeven moment klopte het niet en moest ik een groot deel uithalen. Voorwaar een monnikenwerk.
Op zaterdag brachten we een bezoek bij het Zuiderzeemuseum. Een prachtig open lucht museum waar we heerlijk rondgelopen hebben. We gaan hier twee keer naar toe, omdat we alles niet in een keer kunnen zien. We gaan nog eens, maar dan met de stoomtrein naar Medemblik, met de boot naar het museum en dan met de trein weer naar Hoorn. We bezoeken dan het binnenmuseum met daarin de tentoonstelling "De hand van de maakster", een expositie waar ik veel van verwacht.
Op het oorspronkelijke patroon staat 2011, maar zet er natuurlijk 2015 in. Mooi ook met die beide kleuren afgewisseld in de bloemenrand.

Deze foto's moet ik natuurlijk even laten zien. De klompen zijn van Victor en Rolf en natuurlijk geweldig mooi met die hoge hakken. Het borduurwerk hangt in één van de huizen. Dit is de best mogelijke foto die ik kon maken. Nog behoorlijk goed gelukt, vind ik zelf. En door een raam genomen.
Een cijferreeks mag natuurlijk niet ontbreken op zo'n lapje.
Tussen al die bezoeken door gingen we natuurlijk ook veel fietsen. Op een van de warmste dagen tot nu toe besloten we om naar Texel te gaan. Op een eiland is het altijd iets koeler en op de fiets kun je daar prachtig fietsen. Het tochtje met de boot is altijd leuk.
Het weer was prachtig en dan krijg je vanaf de boot, ook mooie foto's. We maakten een rondtocht van bijna 35 kilometer, met mooie tussenstops.
Dit is voorlopig de eerste update. Het is een heel lang verhaal geworden, maar wel heel mooi geheel. Vooral ook met de borduurfoto's ertussendoor. Ik meld mij wel weer met het volgende verhaal.

1. Wat een fijne vakantie al zeg!
    Leuk zo'n fotoproject en je borduurwerk ziet er al goed uit.
    Ben benieuwd naar het resultaat.
    Nog een fijne vakantie.
    Groetjes, Rensina

2. Wat een heerlijke vakantie Gonda. Super leuk dat idee om foto's door ramen te maken. Weer eens een heel ander perspectief!