zaterdag 30 november 2013

Pepernoten en rollade

Zo in deze sinterklaastijd zijn er andere gewoonten dan normaal. Dit heeft natuurlijk alles te maken met pepernoten, chocoladeletters en banket. Zo lekker allemaal! Zodra Sint voet op Nederlandse bodem zet [dit jaar dus in Groningen] verschijnt de pepernotenpot met toebehoren. Eens kocht ik bij de Praxis een kan met mokken en een pepernotenpot met bakjes met Sint en Piet afbeeldingen erop.
Elk jaar haal ik dit weer tevoorschijn en de pepernotenpot staat op het aanrecht gevuld met mix van gewone pepernoten en die van chocola. Zo nu en dan zit er iemand bij om even te smullen. Zelf vind ik dit lekker bij een kopje thee. Je begrijpt dat er wel wat zakken doorheen gaan. Voor nu iedereen thuis is in en rond het weekend. Dit zijn van die gewoontes die we er maar in moeten houden lijkt mij. Misschien moet het zelfs wel op de lijst van immaterieel erfgoed waar ook het psalmzingen met bovenstem op is komen te staan. 

Nee, dit is geen blog over koken maar de titel doet het wel vermoeden. 
"Wil je een plakje rollade?" zo vroeg ik mijn DH laatst. Altijd in voor een lekker stukje vlees pakte hij gedachteloos een plakje en wilde een hap nemen. Vervolgens merkte hij dat hij op een houtje zat te bijten. Grappig! 
Dat komt zo. Op 28 oktober hadden we de enorme herfststorm met veel gevolgen voor veel bomen in het Westerkwartier en ook rondom ons huis. Er zijn er een aantal omgewaaid en een aantal omgezaagd. Ze lagen hier een aantal dagen te liggen en toen kreeg ik een leuk idee. Ik heb een jaaragenda van Eline's huis agenda. Hierin staan allerlei leuke handwerkactiviteiten, waaronder verschillende zaken gemaakt van plakjes hout. Hierdoor kwam ik op het idee om hier eens iets mee te gaan doen. Dus gewapend met de handzaag heb ik een vijftal takken van de boom gezaagd en deze in de garage gedeponeerd. Ze moesten eerst een beetje drogen. Vervolgens pakte ik de elektrische zaag en ging plakjes zagen. Dit is erg zwaar werk, maar als je er zes per dag doet dan heb je op een gegeven moment wel een aantal. Dit is nu de oogst van twee keer zagen. De verdere verwerking van deze plakjes laat ik t.z.t. wel eens zien, maar mijn lol heb ik er al wel van gehad. Mijn DH probeerde het grapje nog eens uit bij onze DS, maar die zag wel dat het geen rollade was. Maar het lijkt er wel ontzettend veel op. 

1 opmerking:

  1. Wat een leuke pot zeg!
    Jammer dat wij niet zoiets hebben.
    Haha grappig de houtjes, het lijkt inderdaad erg op rollade.
    Fijn weekend, Rensina

    BeantwoordenVerwijderen