maandag 2 december 2013

Matroesjka en kerstkalender

Onlangs kregen we een leuke geboortekaart van kennissen van ons. Meestal maak ik dan een kaartje en stuur die erheen. Graag wil ik dan origineel zijn en eens iets nieuws proberen. Toen vond ik via de laptop een leuk patroon van een matroesjka. Dit leek mij nu eens leuk om te gaan doen. Ik heb de afbeelding opgeslagen en geprojecteerd op de stof. Daarna pakte ik mijn doos met restjes borduurgaren en ging aan de slag. Leuk om zo tussen de kerstafbeeldingen door te borduren. Het uiteindelijke resultaat heb ik gewassen, gestreken en in een kaart gemaakt. Nu is het gereed product. 
Ik vond het even leuk om mij te verdiepen in deze poppen. Want eens kocht ik in een brocante winkel een serie van vijf Matroesjka poppen met een poppetje met saxofoon. Deze staan nu meestal in de woonkamer. Ik vind deze vooral zo leuk omdat mijn DH saxofonist is. 
Meestal zie je de poppetjes als bloemenmeisje en dit is afwijkend. Ik heb nog even gekeken wat de betekenis is en hier komt het: 
Een matroesjka of baboesjka is een holle houten pop die onderdeel is van een reeks steeds kleinere in elkaar passende poppen. De poppen kunnen opengemaakt worden door middel van een naad in de "buik". Een matroesjka bestaat doorgaans uit zeven of acht poppetjes. De traditionele matroesjka beeldt een boerenmeisje uit, maar er bestaan ook varianten met beeltenissen van politici of anderszins bekende personen.
Er is nog veel meer over te vinden, maar ik vond dit wel even aardig om te vermelden. Misschien was of is het wel een bekende saxofonist die uitgebeeld is. Maar achter de ware herkomst zal ik wel niet komen. 
Al enkele jaren is er in december bij Drops Design een kerstkalender te vinden. Elke dag open je een luikje en dan verschijnt er een handwerkje met beschrijving. Ontzettend leuk om te zien wat erachter elk luikje zit en eventueel leuk om te maken. 

DROPS Kerst kalender 2013
Kerst komt eraan en wij nodigen je van harte uit om samen met ons de feestdagen te vieren met de DROPS 
kerstkalender! 24 nieuwe en verrassende patronen wachten achter de luikjes en het eerste gaat morgen, op 1 
december open! Alle projecten zijn mooi en gemakkelijk om te maken, zodat je ze op tijd klaar kunt hebben 

1 opmerking:

  1. Ik heb zelf ook een setje Baboesjka poppen nog van mijn moeder
    Vind ze heel mooi. Bedankt voor je idee van de Drops kalender. Heel leuk.
    Groetjes Saskia

    BeantwoordenVerwijderen