dinsdag 29 juli 2014

Terra Humoristika, Edelweiss, band en laatste update bloemenlap

Het begon gisteravond te regenen en regenen en regenen. Vanmorgen regende het nog steeds. Wat ga je dan ondernemen? Geen natuurwandeling of lopen op een berg. Dat gaat momenteel ook wat minder want ik heb mijn dijbeenspier behoorlijk geblesseerd. Waar dat van komt? Overbelast waarschijnlijk met het wandelen door de bergen. 
We besloten om naar Bad Bleiberg te gaan. Hier kun je onder de grond naar mijnbouwwerkers en hun producten kijken. Hier gingen wij niet voor, maar wel voor de zogenaamde "Terra Humoristika", of voor "Das lustige Porzellan-Museum". Deze tentoonstelling is in hetzelfde gebouw en leek ons leuk om te bekijken. Gelukkig konden wij dit bezichtigen zonder dat wij onder de grond hoefden. Grappige hedendaagse gebeurtenissen en beroepen zijn hier in 138 tafereeltjes van porselein ten toon gesteld. 
Mijn oog viel direct op de naaister en even later vonden we diverse muzikanten. 


Verder vele beroepen en andere grappige uitbeeldingen. 
In Tarvisio bezochten we een handwerkwinkel. Altijd even kijken bij de buren wat er te zien en te koop is. Veel was er op borduurgebied en er was mooi band. Oostenrijk wordt altijd geassocieerd met het bloemetje Edelweiss. Bij Wikepdia zag ik dat het bloemetje behoorlijk schaars is, maar wel bloeit van juni t/m augustus. Bij al onze bergwandelingen ben ik het helaas niet tegengekomen. 
Wel zag ik het in de winkel op band. Ik heb van elk soort een meter gekocht. Ooit ga ik dit wel eens gebruiken, maar nu vond ik het een leuk aandenken. Ook kocht ik "Punto Croce del la casa", een kruiststeekboekje met diverse leuke afbeeldingen. 
Wat wij ook veel zien is de klederdracht die in Oostenrijk nog veel gedragen wordt. Vooral in Westendorf en omgeving droegen heren de zogenaamde Lederhosen. In alle kledingwinkels zijn kostuums te koop voor dames en heren. Grappig. Onze DS kocht een zwembroek in de vorm van een Lederhose en een Tiroler hoed. 
Mijn bloemenlap is bijna af. Ik laat nog even de laatste update zien voordat ik het laat zien als ik het volledig afgeborduurd heb. Het einde komt in zicht, fijn maar ook wel jammer want zo'n project is mooi om te doen. Wel is er dan ruimte om weer iets nieuws te beginnen. Naast de randjes, want die gaan nog door tot het einde van dit jaar. Dus altijd twee projecten onder handen. 
Maar eerst nog één dag vakantie voordat de thuisreis weer aanvangt. 

1 opmerking:

  1. Wat geweldig al die porseleinen beeldjes!
    Je hebt mooie aankopen gedaan en je bloemenlap is nu al super.
    Groetjes Rensina
    ps. bedankt voor je reactie op mijn blog

    BeantwoordenVerwijderen