maandag 30 november 2015

Blazen en breien!

De weken vliegen voorbij. Alweer het laatste weekend van november. Op zaterdag had ik een studiedag van de muziekvereniging. Van half tien tot half vijf samen muziek maken, nieuwe stukken instuderen, kortom blazen op de instrumenten. We studeerden muziek in voor een Grunneger dainst, de Kerst Sing In en het voorjaarsconcert volgend jaar. Intens, maar ontzettend gezellig. 
Aanvankelijk zouden we zondag de hele dag thuis zijn, maar manlief is bezig met een webshop en daar had hij de hulp voor nodig van zoonlief. Hierop werd besloten dat we in de middag naar Leeuwarden zouden gaan. Aangezien de mannen zich toch met de computer bezig zouden houden besloot ik om naar het Fries Museum te gaan. In dit museum is o.a. de expositie "breien!". Alles op het gebied van breien, van vroeger tot aan nu. Zo gezegd zo gedaan. Ik werd bij het museum afgezet en heb daar heerlijk door het pand gestruund. De expositie was werkelijk erg boeiend. Niet alleen vanwege het feest van de herkenning, maar ook vanwege de toepassing in de moderne kunst. 

Vooral de geschiedenis van het breien was erg leuk weergegeven in kijkkasten met een lijn door de tijd. 
Allerlei breiwerken met een bepaalde achtergrond, gebreide kleding in alle soorten en maten, moderne kunst met breiwerken, tijdschriften en hulpmiddelen. Ik maakte een paar foto's want eigenlijk moet je de tentoonstelling met eigen ogen zien. 
Waarom werd ik nu toch zo getrikkerd door deze tentoonstelling? Mijn moeder breide vroeger altijd. Truien, sokken, sjaals, rokken, kortom van alles en nog wat. Toen ik de kijkkast zag met kinderkleding dacht ik terug aan de dingen die zij voor mij gebreid heeft. Ik heb ze eens op de foto gezet en vind het nu leuk om ze bij dit bericht te zetten. 
Dit jurkje breide ze voor mij toen ik nog een klein meisje was. Al die jaren is het bewaard gebleven en ook onze dochter heeft dit jurkje gedragen. Ondertussen  is het al meer dan vijftig jaar oud. "Ja", zei mijn moeder altijd, "ook nog van uitgehaald garen gebreid". Kun je nagaan van wat voor kwaliteit het garen was.   

Dit vest zag ik destijds in één van de handwerkboeken staan. Ik vond het zo mooi vanwege het kleurgebruik en de ingebreide motieven. 

Deze jurk breide mijn moeder voor mij voor het trouwfeest van mijn zus. Hier had ik paarse schoenen bij met hakken van wel tien centimeter. Dat liep natuurlijk voor geen meter, maar ik vond dat het er mooi bijpaste en dat was ook zo. De schoenen heb ik niet meer, de jurk hangt nog op de zolder in de kast. 
Toen ik de expositie "breien!" had bekeken, was het tijd voor de rest van dit mooie museum. Heel divers en heel modern van opzet. Steeds verrassend vanuit een andere invalshoek. De moeite waard om te bezien. 
Nadat ik bij de mannen was aangekomen aten we uiteindelijk heerlijke snert. Heel goed bij het "snert"weer passend van zondagavond. Het was me toch een slecht weer! Toen we rond negen uur weer huiswaarts reden, was de storm geluwd, schijnbaar alle regen gevallen en scheen de maan als een heldere lamp aan de hemel. Vreemd weer. 
Ik las nog wat en toen ik uiteindelijk in mijn bedje lag, ging het buiten weer tekeer. Heel apart.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten