maandag 9 mei 2016

Het leven is goed in het Brabantse land, deel 1

Op vrijdagmorgen vertrokken wij richting Brabant. Na een goede reis kwamen we mooi op tijd aan in Hapert, een grensplaatsje in het Brabantse Kempen. Het huisje stond al op ons te wachten en redelijk snel hadden we de boel uitgepakt en ingeruimd.
De weersverwachting voor de komende dagen was prima en we zaten heerlijk in de bossen.
Na een lekkere maaltijd besloten we om in de omgeving te gaan fietsen. Het viel ons op dat er veel nieuwbouw gepleegd werd en dat er mooie huizen stonden.
Na ongeveer 10 kilometer fietsen zagen we een kapelletje aan de kant van de weg. Het was nog niet heel oud, maar zag er verzorgd uit. Op de detailfoto een soortement betonnen steunbeer met mooie versiering.
Na onze fietstocht verkenden we nog even het park en zaten we heerlijk op ons terrasje bij het huisje te genieten van de rust en van de eekhoorns die heen en weer vlogen door de bomen.
We besloten de volgende dag om naar Eindhoven te gaan. Het vakantieritme van vorig jaar hadden we al weer snel te pakken. De fietsen werden in de auto geladen en aan de rand van de stad weer uitgeladen. Via een knooppuntenroute wilde we de stad gaan rondfietsen.
Door een mooi bossig gebied kwamen we na enkele kilometers terecht bij het prehistorische dorp "Eindhoven Museum", met als thema Romeinen en IJzertijd. We besloten om dit te gaan bezichtigen. Hier kregen we geen spijt van want juist in de meivakantie waren alle bezienswaardigheden uitgerust met een aantal vrijwilligers die leefden als mensen uit die tijd. Ze verbleven hier de hele week. Dit was boeiend om te zien. Ik vergeleek het met het openluchtmuseum in Arnhem, maar dan in een andere tijd.
Alle beroepen werden zichtbaar gemaakt op verschillende manieren. De dames in het park hadden het druk met de huishouding en met het handwerken.
Veelal weven, verstellen en tunieken verfraaien, van alles was er te zien. Zoals het vroeger functioneel was, zo is het tegenwoordig ook functioneel, maar dan meer hobbymatig. Bovendien is het meeste van hout gemaakt, zoals hier het weefgetouw. Erg leuk om te zien.
Een grote pottenbakkerij was er ook en in het kapelletje op de begraafplaats waren alle tegels in het dorp gebakken, zeer kunstig.
Ook mooi vond ik de versiering in de boerderijen. De balken waren voorzien van mooie ornamenten. We waanden ons in de tijd van Asterix en Obelix. Erg leuk.
We vervolgden onze fietstocht en kwamen in het centrum van Eindhoven. Hier bezocht ik nog de grote kerk. Deze was vrijwel volledig verwoest in de oorlog, maar grotendeels weer gerestaureerd en opgebouwd. Naast de kerk een mooi beeldje.
Uiteindelijk fietsten we ongeveer 16 kilometer door de stad. Thuisgekomen besloten we nog te gaan zwemmen in het subtropische zwemparadijs. Een prachtig zwembad van alle gemakken voorzien en heerlijk warm water. En het weer ... was prachtig en warm, zoals voorspeld.