dinsdag 5 januari 2016

Wintervakantie in Denemarken, episode 3

En zo was ineens de laatste dag van het jaar aangebroken, 31 december 2015. Vandaag hadden we een behoorlijke reis voor de boeg. Omdat we maar twee autodagen hadden deze week, werden twee bestemmingen in één dag gepland. Dat kon gemakkelijk, omdat ze in elkaars verlengde liggen. 

Maar eerst nog even een update van het borduurwerk. Uiteindelijk ben ik na de zomervakantie begonnen met het project van Merkwaardig. Elke maand een patroon voor een merklap. Nu had ik daar lang over nagedacht en uiteindelijk een voor mijzelf leuke invulling voor bedacht. Door alle drukte in het najaar was ik nog niet ver gekomen en nu kon ik hier mooi mee verder in de kerstvakantie. Als eerste laat ik de randen zien. De totale lap laat ik pas zien als ik alles af heb. 
Onze reis op oudjaarsdag ging richting Zweden. Via Kopenhagen neem je "The Bridge" [jawel van de gelijknamige detectiveserie] en dan kom je in het prachtige Malmö terecht. De brug is de vaste verbinding geworden tussen Denemarken en Zweden. Je moet wel even een bedrag neertellen voor passage, maar dan ben je ook vlot in de plaats van bestemming. Het was nog even een zoektocht naar een parkeerplaats, maar al snel vonden we er een vlakbij het oude centrum. 

Vol verwondering liepen we door het sfeervolle oude centrum. Prachtige oude gebouwen gelegen in een schitterend centrum. Wederom veel historie. Tijdens zo'n wandeling kom je van alles tegen en wat dan leuk is, zet ik op de foto. 
Als eerste de optocht van de muzikanten. Vijf beelden van muzikanten in een optocht. Grappig. 


Vervolgens het raadhuis en de St. Petri Kirche, de oudste kerk van Malmö. 
Als je dan zo verder wandelt in de kou zie je een poort met een mooie bloem erop. 

En dan... verrassing! Op een groot plein een enorme schemerlamp van 5,8 meter hoogte. "The giant lamp of Lilla Torg" staat al bijna tien jaar op deze plek. Het is bedoeld voor iedereen die even wil relaxen. Ik maakte van de lamp[en] een mooie foto, voor ons privéarchief werd er een grappige familiefoto gemaakt. Ik was wel benieuwd hoe het eruit zag als het donker was en de lamp brandende was, maar dit hebben we niet gezien. 
Via de brug reden we terug en onze volgende stop was in Kopenhagen. Hier hebben we nog even wat rondgewandeld door de grote winkelstraten. We herkenden veel van een aantal jaren geleden toen we hier ook waren. We vonden het koud en na een uurtje gingen we weer terug naar ons huisje. 
Hier gingen we lekker eten en alles in gereedheid brengen voor de jaarwisseling. Het was spelletjesavond tot aan bijna twaalf uur. We zagen wat vuurwerk in de omgeving maar het stelde niet veel voor. We stonden weer aan de wieg van het nieuwe jaar, wat zal het ons brengen? We wachten het af. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten