zondag 29 december 2013

IJsbeeldenfestival

Vandaag zijn we naar het IJsbeeldenfestival in Zwolle geweest. Hier had ik iets over gelezen in de krant en we besloten om hier vandaag heen te gaan. Na een uurtje sturen ben je in Zwolle. Omdat ik e-tickets gekocht had konden we vrij vlot doorlopen. Het thema is 200 jaar koninkrijk der Nederlanden. Via een poort ga je terug in de geschiedenis. In 33 ijzige taferelen zie je de ontwikkeling aan je voorbijgaan. We waren van tevoren gewaarschuwd, want in de hal was het 8 graden onder nul, koud dus. Een programmaboekje vertelde meer over alle taferelen, maar dit las ik achteraf in de auto. Veel wetenswaardigheden staan hier in en de vaderlandse geschiedenis wordt weer opgehaald. 
Vele Willems kwamen we voorbij en alles was prachtig uitgebeeld. Onderweg konden we onszelf vereeuwigen in de gouden glazen koets. DH heeft ons dan ook even gekiekt. 
Het was behoorlijk druk, maar we konden alles goed zien. Er waren een aantal beelden die we erg mooi vonden. O.a. koning Willem I in de koets met paard en het beeld van Anna Paulowna van Rusland. Dit beeld sprak mij het meeste aan. 
In het verleden waren we al meermalen bij een zandsculpturenfestival, maar ik vond deze tentoonstelling schitterend. Waarschijnlijk ook omdat het net glas lijkt en het transparant is. En soms zijn de beelden ook ondoorzichtig gemaakt door witte sneeuw. Heel mooi waren ook de details, zoals prins Bernhard met een anjer, Maxima met een zakdoek en de drie prinsesjes met een bloem in het haar tijdens de inhuldiging. Echt een aanrader om te zien dit festival. Nog te zien de hele maand januari. 

2 opmerkingen:

  1. Wat mooi. Ook ooit eens naar zoiets geweest in Haren.
    Groetjes Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er prachtig uit zeg!
    Wil ik ook nog eens zien, of zandsculpturen lijkt me ook mooi.
    Wat raar dat jullie ons kaartje nog niet hebben. De vrijdag voor kerst al op de bus gedaan... Hopen dat het nog komt één dezer dagen...
    Groeten Rensina

    BeantwoordenVerwijderen