woensdag 27 juli 2011

Bijna augustus en bijna afreizen

Sinds zaterdag weer veel gebeurd. Zondag zijn we weggeweest, naar de familie, maandag gewerkt en gisteren dan de eerste vakantiedag. Eerst moest ik natuurlijk wel even een slagje door het huis maken en gistermiddag kwam mijn moeder hier. Ik had een heel leuk uitje georganiseerd. In Tolbert woont een echtpaar bij een hele grote loods. Hierin verzamelen ze van alles, maar voornamelijk emaille en blik. Vorig jaar was ik hier al eens geweest en het leek me leuk om er met mijn moeder heen te gaan. Mijn zus is ook meegeweest. Rond half drie waren we bij "Bertus blik en Emma emaille". Achter een klein deurtje kwamen we in een waar verzamelparadijs. Duidenden blikken op planken en een enorme verzameling emaille in alle kleuren en maten. E.e.a. prachtig gerangschikt op kleur, soort en vorm in mooie kastjes en op oude kastjes. Werkelijk prachtig. Hiernaast nog van allerlei ander moois. Een waar eldorado voor de ware verzamelaar. Wat ook heel leuk was dat de meneer er leuk bij kon vertellen. Ook steek je nog van alles op. Hij had er verschillende handdoekenrekjes [van emaille natuurlijk] met daarop handdoek, glazendoek en teljooren. Om dat laatste ging het natuurlijk. Wat is teljooren? Je kunt het herleiden. "ooren" zijn de oren van een pan en "tel" is en verbastering voor tillen. "teljooren" staat dan gewoon voor til de oren, dus pannenlappen. Grappig niet? Heel leuk en gezellig was het. 
Rond acht uur kwam mijn schoonmoeder ook nog langs en gingen we nog genoeglijk samen koffie en thee drinken. Om negen uur hebben we mijn moeder naar huis gebracht. 
Het was een heerlijke eerste vakantiedag.  Met het lapje ben ik ook al redelijk vergevorderd. Het is natuurlijk ook nog geen augustus, maar dan zijn we hier ook niet en bovendien heb weet ik nog niet hoe ik het af ga maken. Dit komt nu op een wat lager pitje vanwege de voorbereidingen voor de vakantie. Mijn DS komt vanmiddag weer thuis met veel was waarschijnlijk. Dus genoeg werk aan de winkel. 
Meestal als het bijna augustus is gaat de hibiscus in de tuin bloeien. Dit is nu dus het geval. Hij zit stikvol knoppen en begint al te bloeien. Dat belooft nog heel wat. De eerste hommels komen er ook al aan te pas. Haast niet te zien in de rechter bloem, maar hij of zij is er. 
De vlijtige liesjes doen het ook geweldig goed. Ik heb ze rond een conifeertje op stam gepoot en dat vind ik wel succesvol. Vrolijk en fleurig om te zien, helemaal omdat de zon volop schijnt. Zo, nu ga ik eerst naar de kapper en dan gaan we los.  
K3 is gesignaleerd in een straat verderop. Wij hebben er gelukkig geen last meer van. Hoera!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten